Nemere István író az iskolai agresszió megszüntetéséért
Nemere István író is előadást tartott azon a 2018. november 24-i konferencián, melyen közel 100 pedagógus, gyógypedagógus és iskolapszichológus tárgyalta az iskolai agresszió megfékezésének lehetőségeit.
A szervező Virágozz és Prosperálj Alapítvány azért hívta meg az írót, mert az irodalmi művek hőseinek viselkedése példamutató lehetne a mai diákok számára is. Nemere elmondta, hogy az olvasás nem csak a műveltség kedvéért fontos, hanem azért is, mert, aki sokat olvas, annak kimutathatóan fejlődik asszociációs képessége, gondolkodása. Mondandója második felében írásai hőseivel foglalkozott.
Álláspontja szerint egy történelmi személyiségről ritkán állítható, hogy csak negatív vagy csak pozitív. Hangsúlyozta, hogy a kései magyar történelem nagy alakjait nehéz lenne egyértelműen hősöknek nevezni akkor, amikor életüknek egyik-másik része nem ad okot büszkeségre, és mondandójában említette Kossuthot, Széchenyit és Horthyt is, akik éltük legalább egy részével nem dicsekedhetnének. Úgy vélte, hogy nemzetközi szinten talán Gandhi volt a legutolsó hős, aki életével is példázta nézeteit.
Az író, aki regényein túl számos nagy monográfia szerzője is, Dobóról, az egri kapitányról elmondta, hogy igazságtalan módon csak az Egri Csillagokból tudunk róla, miközben még regénybeli tettein is túlmutató hősiességgel rendelkezett és példamutató életet élt.
Ezt a szombati napot is szakmájuknak szentelő pedagógusok azért vettek részt az eseményen, mert amint arról a sajtó és média rendszeresen beszámol, ma már nem csak az agresszió enyhébb formái vannak jelen az iskolákban, hanem mindennapos a megfélemlítés és a fizikai tettlegesség, a verés is.
A legutóbbi felmérés szerint általánossá vált egymás elfogadásának hiánya, ami az alapítvány szerint az iskolai erőszak alapja. A tanárok beszámolói szerint széles körben okoz szenvedést a cikizés, kiközösítés, szavakkal vagy csak ráutaló magatartással történő megfélemlítés. Ahhoz, hogy valakivel ez történjen, az is elég, ha gyengébb, „csúnyább” vagy molettebb, mint mások. Sokszor még ennyi sem kell, mert céltáblává válhat attól is, ha sminkeli vagy éppen nem sminkeli magát, van szerelme vagy nincs, esetleg más zenét szeret, mint a többiek.
Mivel a tanárok, igazgatók, asszisztensek pontosan ismerik az iskolai állapotokat, ezért a konferencia szervezői nem a panaszokra helyezték a hangsúlyt, hanem megoldást jelentő módszereket ismertettek. Novák Ferenc tanár előadásában először röviden elkülönítette a testi okokra visszavezethető iskolai agresszió kategóriáját, mert a helyzet téves elemzése lenne addig a személyiségre, a diákok etikájára ható nevelési megoldásokkal foglalkozni, amíg az bizonyos mennyiségű agresszió alapja az, hogy egy gyerek nem eszik eleget, s így éhesen érkezik az iskolába, vagy túl sok cukros ételt eszik.
Ezután a környezeti és a nevelési okokra visszavezethető iskolai agresszió került sorra. Az előadó a lényegre térve vázolta, hogyan szüntethető meg egy gyerek agresszív viselkedésmintája úgy, hogy az ő „megmentésén” keresztül a közösség is fellélegezzen. Elemzése szerint már csak azért is megoldhatónak kell lenni ennek a problémának, mert bár eltérő egyéniséggel jövünk a világra, de senki sem születik eleve rossznak. Jöttek is a megoldások.
Kifejtette, hogy addig nem lehet megoldani az iskolai agresszió problémáját, amíg ezt egyedül az agresszív gyerek kiközösítésével, vagy a közösségből való eltávolításával próbálják megoldani, vagy ami még rosszabb, ha nem történik semmi. Nem csak az agresszív viselkedésű diákok, hanem kárvallott társaik és szüleik is jobban járnak, ha a pedagógusok gyakorlatias megoldásokkal ismerkedhetnek meg arra vonatkozóan, hogy miként fordítható vissza egy gyerek az agresszió lejtőjén.
Mivel az Alapítvány elsősorban azzal foglakozik, hogy etikus hozzáállást hozzon „divatba”, ezért meghívták előadónak Hír Tibor tanárt és iskolaigazgatót, aki beszámolt arról, hogy a szabályok tiszteletben tartásának oktatása hogyan vezetett iskolájában a gyerekek egymás iránti megbecsüléséhez és békés iskolai légkörhöz. Bemutatta iskolai kódexüket is, ami nem csak egy papír az intézményük falán, hanem a diákok számára könnyen érthető és a gyakorlatban is betartható, s ami nem csak a gyerekek, hanem a tanárok számára is tartalmaz szabályokat.
A program utolsó felvonása egy bemutató óra volt, amin az Iskolai Elfogadás Program első foglalkozását tartották meg rendhagyó módon, ugyanis az osztály szerepét a pedagógus hallgatóság töltötte be. Az egyébként szakmájukban elfogadott és komoly munkát nyújtó tanárok könnyedén játszották el a diák szerepét, miközben figyelemmel kísérték, hogy milyen célokat ér el a foglalkozás. Mivel az Iskolai Elfogadás egy etikai megközelítésű pedagógiai program, ezért a „Mire jók a szabályok?” témájú bemutató órában Az út a boldogsághoz alapelveit bemutató rövid oktatási célú videók közül a „Ne tégy semmi törvényellenest!” vetítették le.
Az esemény végén a résztvevők elmondták, hogy a megismert, gyakorlatias módszerekkel több esélyük van az iskolai agresszió csökkentésére.
A program befejezése után egy általános iskolai tanár így vélekedett:
„Úgy érzem, a jelenlegi megoldásra váró helyzetekben tudom majd alkalmazni a mai napon kapott tudásomat.”
Egy másik tanár pedig így:
„Igen, sok olyan módszert ismertem meg, amivel megelőzhető, oldható lehet az agresszió.”
Egy középiskolai tanár ezekkel a szavakkal foglalta össze a konferencia egyik előadásának értékét:
„Köszönöm szépen ezt a fantasztikus napot! Érdemes volt 200 km-t utazni!”
Amint az Alapítvány vezetője a hivatalos napirend után szűkebb körben is elmondta, a munka számukra igazából csak most kezdődik, mert pontosan azt a módszertani és személyes segítséget kell megadni az egyes iskoláknak, melyeket a jelenlévő tanárok igényeltek.
Írjon a Boldogság Magazin számára!
Küldjön be egy hírt vagy egy valós történetet a boldogságról!
Üdvözlet! Akik nem voltak a konferencián, és érdeklődnek a téma iránt, olvashatnak, megtudhatnak vmit a módszerekről? Köszönöm előre is!
Kedves Mónika! Az Alapítványtól hamarosan érkezik egy válasz, hogy hol tud majd regisztrálni a nevelési hírlevélre, és akkor jelezzük majd önnek itt, valamint kitesszük majd a cikk aljára.
Kedves Mónika!
Ezen a linken regisztrálhat a Pedagógus Hírlevélre:
https://azutaboldogsaghoz.hu/pedagogus-hirlevel/