Így érzik magukat a munkavállalók – 2017.
Elkészült a legfrissebb nem reprezentatív felmérés arról, hogyan érzik magukat a munkavállalók 2017-ben, mi a véleményük a munkahelyről, munkatársaikról, vezetőkről.
A Boldogság Magazin azért végezte el a cégvezetők számára is hasznos saját felmérését a témáról, hogy 2017. május 1. ne múljon el csak úgy megszokásból és azért, mert a munkavállalók megérdemlik, hogy megkérdezzék őket és ismerjék az ő tapasztalataikat munkahelyről, munkahelyi légkörről, cégvezetésről. Természetesen lehetett volna sokkal több kérdést feltenni, de a felmérés nem törekedett rákérdezni a munka világának minden részletére és nem egy vállalat megrendelésére jött létre – célja mindössze egy 2017-es átfogó kép dokumentálása volt.
Mennyire ideális a munkahelyed?
Az első kérdés a munkahely általános megítéléséről szólt. Más megfogalmazás mellett nyilván kissé eltérő eredmény született volna, de a kérdés pozitív vagy legalábbis nem negatív szövegezése lehetővé tette, hogy a társadalomban szokásos sablonok helyett a kitöltőnek esélye legyen átgondolni és tényleges saját választ adni arra kérdésre, hogy „Mennyire ideális a munkahelyed?”
A válaszadók 42%-ka tette pozitív tartományba a cégét, legalábbis összesen ennyien mondták azt, hogy ideális vagy egész jó. Ebből mindössze 10% válaszolt úgy, hogy ideális, tehát körülbelül ennyien vannak teljesen megelégedve munkahelyükkel.
A válaszok másik véglete: a munkavállalók 16,5%-ka válaszolt úgy, hogy a munkahelye rettenetes. Ezek a válaszok a további kérdésekre adott válaszokkal már jobban értelmezhetők, hiszen ez az első kérdés nem érdeklődött aziránt, hogy „miért”.
Mi a legnehezebb a munkahelyen?
Arra, hogy a felmérés eredménye mit hozott ki erre a kérdésre, a hétköznapi tréfálkozásokból és közhelyes véleményekből arra következtethetnénk, hogy maga a munka lesz a jellemző válasz, de nem az.
A munkavállalók legnagyobb gondja más munkatársaik viselkedése, jelleme, hozzáértése vagy szorgalma.
Második legnagyobb problémájuk a munkaidejükkel van. Általában ez a korai munkakezdést jelenti, de ide tartozik a hétvégi munkavégzés is, ami érthető, ha azt tekintjük, hogy például a családos embereknek szüksége van egy stabil időtartamra, amit a családjukkal tölthetnek.
A harmadik helyen több gond „osztozik”. Nehéz a munkavállalóknak együttműködnie hozzá nem értő vagy gorombán viselkedő főnökkel és komoly sérelmük az egyenlőtlen bánásmód is. A dolgozók megemlítik saját kompetenciájukból eredő nehézségeiket is, általában úgy, hogy egy kérdéses vagy váratlan helyzetben nehéz a legmegfelelőbb megoldás kiválasztása.
Viszonylag kevesebb munkavállalónak, de azért probléma a túlterheltség, a stressz vagy a nem megfelelő munkaeszközök. Felmerült még az információk hiánya is.
Dolgozók egymás között
A felmérés természetesen feltett néhány klasszikus kérdést. Ezek között szerepel a dolgozók közötti viszonyról árulkodó kérdés: „Mennyire becsülnek meg a munkatársaid?” Biztató, hogy a munkavállalók 72%-ának vannak pozitív tapasztalatai más munkatársaikkal kapcsolatban, ebből pedig 29% érzi úgy, hogy más dolgozók sokra tartják őt, míg 43% azt tapasztalja, hogy legalább néha megdicsérik.
A dolgozók 14%-át csak szidják vagy gyakran kritizálják és ugyancsak ilyen mértékű azon munkavállalók aránya, akikkel közömbösek más kollégáik.
Mi a helyzet a főnökökkel és a tulajdonossal?
Több a kritika, de mielőtt erre térünk, nézzük, milyen pozitív jellemzőket írtak a munkavállalók főnökökről, tulajdonosokról. Például ezeket:
segítőkész, figyelmes, kedves, ügyes, tapasztalt, okos, rendezett, normális, jó fej, empatikus, korrekt, másokat megbecsülő, türelmes, bőkezű.
Valószínűleg jó, ha tudják a tulajdonosok és cégvezetők, hogy milyen tulajdonságok vagy viselkedési módok azok, melyeket elfogadhatatlannak tartanak tőlük a munkavállalók. A válaszokban részben visszaköszönnek az első kérdésre („Mi a legnehezebb a munkahelyen?”) adott feleletek és itt most nem állítjuk rangsorba, de jól példázzák ezeket a következő jelzők: „nem következetes, igazságtalan, erőtlen, gyenge, sunyi, hazudós, hozzá nem értő, gerinctelen, autokrata, kétszínű, képmutató, nagyképű, arrogáns, lekezelő.
Mivel több helyen a munkavállaló nem találkozik a tulajdonossal, ezért van ahol nem is ismerik, így itt sokan nem tudtak válaszolni a rájuk vonatkozó kérdésre. Bár ez nem a tanácsadás helye, de a cégtől távol lévő tulajdonosok megítélésének valószínűleg jót tenne, ha attól függetlenül, hogy nem közvetlenül irányítanak, néha rendeznének olyan eseményeket a dolgozók számára, ahol ők is megjelennek. Csak a PR érdekében persze felesleges, de ha ténylegesen érdeklődésüket fejeznék ki aziránt, hogyan működik a cég, milyen a dolgozók helyzete, az valószínűleg a munkavállalók közérzetén keresztül jótékonyan hatna vissza a cégre.
Nem magyarázzuk, de említsünk itt meg egy érdekes, de nem meglepő választ, ami a tulajdonosra vonatkozott, mert nagyon is jellemző arra, hogy mit gondolnak az emberek az államról, ha „ő” a tulajdonos. Így hangzik: „Nincs tulajdonos közalkalmazottak vagyunk”.
Az ideális munkahely
Tanulságos lehet a ügyvezetők és tulajdonosok számára, hogy a Boldogság Magazin a nevéhez hűen megkérdezte a felmérésben, hogy „Milyen lenne számodra az ideális munkahely?” A válaszok ismerete talán segít néhány cégtulajdonosnak és vezetőnek abban, hogy milyen irányokban érdemes lépéseket tenni, ha az a céljuk, hogy a dolgozók számukra egyre inspirálóbb környezetben és ebből is következően emelkedő teljesítménnyel és minőséggel végezzék feladataikat.
Jellemző és megfontolás után cselekvésre biztató válaszok – a teljesség igénye nélkül – arra a kérdésre, hogy „Milyen lenne számodra az ideális munkahely”:
- „ahol csapatszellem van, a feladat a lényeg, normális emberek
- motiváló, családbarát, erkölcsileg és anyagilag megbecsülne
- kiegyensúlyozott légkör, eredmények elismerése, személyre szabott értékelések, szakmai együttműködés
- megbecsülve érezze magát az aki többet teljesít mint az átlag
- etikus; megfelelően lefektetett korlátok és szabadság rengeteg kommunikációval
- ahol a főnök segít, bízik bennünk, egy csapatot alkotunk
- nagyobb hatáskör, anyagi megbecsülés
- szeretetteljes légkör
- ha lehetnének hozzáértő főnökök, akik nem riadnak vissza attól, ha más a véleményem, és nem azt hangoztatják, ha nem tetszik, el lehet menni
- szakmában, szakmai dolgokkal, támogatott eredményekkel, jó fizetésért, jó csapatban
- értelmes emberek, hasznos, nem felesleges munka, pozitív visszajelzés
- előre lépési lehetőség, kiegyensúlyozott légkör
- nyugodt, szervezett, inspiráló”
Az ideális munkahelyről szóló válaszokban visszaköszön a pénz, de egyáltalán nem olyan mértékben, mint a legutolsó kérdésre adott válaszokban.
Miért dolgozol?
Ebben a felmérésről készült összefoglalóban nem térünk ki minden kérdésre (csak néhány maradt ki), de az utolsó kérdésre adott válaszok feltétlen érdemesek arra, hogy eljussanak a munka világa iránt érdeklődőkhöz. Ez pedig az, hogy mit gondolnak arról a munkavállalók, hogy ők miért dolgoznak.
Itt több választ is bejelölhettek, akár mindet, tehát a válaszok összessége itt nem 100%. A munkavállalók negyede azért dolgozik, mert „nem szeretne éhen halni”. 63% válaszolt úgy, hogy pénzért dolgozik, tehát munkája célja a pénz. 34% azért dolgozik, mert szereti a munkáját, 11% számára a munkavégzésben a társaság az értékes, 6% pedig azért dolgozik, hogy ne unja magát.
A Boldogság Magazin felmérésével nem törekszik tudományos érvényű elemzés elvégzésére és abszolút igazságok kimutatására. Ezt a felmérést szándékosan 1 nappal 2017. május 1. előtt tesszük közé és nem magyarázzuk különösebben, de reméljük, hogy munkaadók és munkavállalók számára is találhatók benne olyan információk, melyeket használni tudnak.
© 2017. Boldogság Magazin